Instellingen

Boeken

Communicatie NU!

Communicatie NU! De eerste vakinhoudelijke glossy over het communicatievak, voor en door het vak geschreven. In Communicatie NU! staat alles over de nieuwste trends in het vak, de actuele thema's, de lastige zaken waar communicatieprofessionals tegenaan lopen en hoe ze die oplossen. Het voorwoord is van collega Ron van der Jagt.

Link naar boek
Branding.nl

Een sterk merk, merk je! Waar merkmanagement ooit een puur tactische reclame- en designactiviteit was, heeft het vakgebied zich inmiddels ontwikkeld tot een strategische marketing- en ondernemingsactiviteit. En waar merkmanagement ooit 'the name of the game' was, is het nu 'the game of the name': het totale proces waarmee een onderneming in de naam van haar merk(en) structureel toekomstaandeel tracht te creëren en te handhaven.

Moderne merken geven richting en betekenis aan het denken en doen van zowel aanbieders als vragers in een markt. En zijn, zoals de Engelse consultant Simon Anholt dat noemt, 'a shortcut to decision making'. Merken helpen mensen kiezen. Van oudsher op de consumentenmarkt, maar in toenemende mate ook op de zakelijke-, de arbeids-, alsook de kapitaalmarkt. 

Steeds meer wordt duidelijk dat merkmanagement op al deze markten consistent en geïntegreerd moet plaatsvinden (total branding). Zowel thematisch (above the line) als actiematig (below the line), maar ook bedrijfsmatig (behind the line, corporate en internal branding). 

Merken ontwikkelden zich in de loop van de tijd van simpele trademarks tot misschien wel de belangrijkste organiserende principes van het moderne leven. Meer marktgeoriënteerde organisaties presteren ook duidelijk beter, Sterke merken werken dus. In deze geheel vernieuwde versie van 'BrandingNL' wordt u aan de hand van state-of-the-art visies van Nederlandse professionals wegwijs gemaakt in deze New Brand World.

Link naar boek
Communicatie van organisaties

Deze zesde, geheel herziene editie van dit boek heeft een nieuwe titel: 'Communicatie van organisaties'. 'Communicatie' is in onze visie veel breder dan 'Public Relations' en beter van toepassing op het nieuwe handboek dat het belang en mogelijkheden van communicatie voor organisaties laat zien. In het eerste deel komt de theorie aan bod en vind je een overzicht van actuele ontwikkelingen in het vakgebied. Het tweede deel biedt concrete handvatten en verdieping. Dit maakt het boek relevant voor studenten en vakgenoten.

De opzet van het nieuwe boek 'Communicatie van organisaties' is trouw gebleven aan de succesformule van eerdere edities. Ieder hoofdstuk is door een specialist in het betreffende onderwerp geschreven. Hoofdstuk 3 'Reputatiemanagement. Bouwen aan vertrouwen, voorkeur en verbinding' is geschreven door Ron van der Jagt, partner bij de Reputatiegroep.

Link naar boek
Aandacht is macht

In de politiek gaat het steeds minder om de inhoud en steeds meer om het effect. De echte strijd wordt niet gevoerd in het parlement, maar in praatprogramma's. Politiek en journalistiek houden elkaar in een ijzeren greep. Kijk maar naar De Wereld Draait Door, Pauw & Witteman en Pownews. Nieuws is handel, met aandacht als valuta en reputatie als belangrijkste wisselkoers.

Logisch dat steeds meer mensen op zoek zijn naar de geheimen van de spindoctor. Hoe krijgt een politicus positieve aandacht? Hoe maak je van jezelf een merk? En hoe geef je de juiste draai aan het nieuws? In deze bundel staan de wetten die het verschil maken tussen winst en verlies in de strijd om de macht. Politici van naam en faam uit het verkiezingsjaar 2012 worden in 17 rake schetsen beschreven: van het succes van Asscher, Obama, Plasterk en Samson tot de blunders van Brinkman, Roemer, Rutte en Sap.

Aandacht is macht: 17 geheime wetten van de spindoctor bundelt de columns die verschenen in het vakblad MarketingTribune. Onmisbare kost voor iedereen die spindoctor is of dat wil worden.

Link naar boek
De vent is de tent

Reputatie is hot! Het vertrouwen in veel ondernemingen en hun management is de laatste tijd dieper gedaald dan ooit. Terwijl de reputatie van een organisatie minstens zo belangrijk is als haar producten of diensten. Organisaties van naam en faam slagen er immers beter in om klanten, investeerders en medewerkers aan te trekken. Bovendien zijn zij beter in staat crises te overleven.

'De vent is de tent' is een optimistische inwijding in de geheimen van reputatiemanagement. Het is een oproep om de slag te maken van management naar leiderschap, van mannelijk naar vrouwelijk denken en van zakelijkheid naar zingeving. Aan de hand van tientallen voorbeelden toont de auteur hoe leiders vanuit een positieve aanpak kunnen bouwen aan respect bij alle stakeholders van hun organisatie. Wie dit boek heeft gelezen kan er direct mee aan de slag, kent de do's en don'ts en doorziet de betekenis van internet en social media op het bedrijfsleven.

Link naar boek
Het merk is dood, leve het merk

Merken komen en merken gaan. Het veranderen van naam, huisstijl en merkwaarden komt steeds vaker voor. Lay's was ooit Smith's, TPG Post werd TNT Post en Postbank wordt ING. Maar hoe spectaculair ook, rebranding is geen sinecure want de kosten zijn hoog en de afbreukrisico's groot. Het managen van een merk is moeilijker dan ooit.

Hoe kun je jezelf opnieuw uitvinden en tegelijkertijd blijven wie je bent? Het merk is dood, leve het merk geeft de nieuwste visie op merken en ondernemen. Het merk zoals we dat kennen is verleden tijd. Rebranding is meer dan een cosmetische operatie. Stamsnijder stelt dat zonder een duidelijke visie en strategie een merkwissel al gauw lachwekkend wordt.

Dit boek is geschreven voor ondernemers, managers, stategen, reclamemakers, ontwerpers, onderzoekers en ieder ander die er alles aan doet om zijn merk actueel te houden.

Link naar boek
Corporate Reputatiemanagement

Het transparantietijdperk heeft de wereld van ondernemingen en hun bestuurders een stuk spannender gemaakt. Bedrijven zijn een glazen huis geworden. Tegelijkertijd hebben boekhoudschandalen, zoals bij Enron en Parmalat, de reputatieschade bij de accountants en de bouw en de crises bij Ahold en Shell diepe wonden geslagen in het vertrouwen. En spreken pers, publiek en politiek schande van de beloning van topmanagers. Bestuurders moeten spitsroeden lopen. Zij moeten verantwoording afleggen én verantwoordelijkheid tonen én het vertrouwen herwinnen. 

Naast de zorg voor maatschappelijke acceptatie moet er, in een competitieve omgeving, een goede performance worden neergezet. Bedrijven concurreren op vier velden tegelijk: op de commerciële markt, op de financiële markt, op de arbeidsmarkt en om steun in de samenleving. Om daarin succesvol te zijn moeten bedrijven zich positioneren en bouwen aan hun 'naam en faam'. Want een sterke reputatie werkt als een magneet en leidt tot betere prestaties. Bouwen aan een goede reputatie staat bovendien voor waardecreatie: beleggers betalen voor bedrijven met een uitstekende reputatie een premium prijs. 

Met dit boek plaatst Ron van der Jagt corporate reputatiemanagement in een strategisch managementperspectief. Hij combineert actuele inzichten van leidende business schools met best practices van toonaangevende ondernemingen en zijn eigen praktijkervaring als adviseur. Naast een vlotgeschreven state-of-the-art presenteert de auteur zijn visie op de vraag hoe bedrijven - zonder hypes of heroes - een duurzaam sterke reputatie op kunnen bouwen. Dit boek beoogt communicatieprofessionals en het topmanagement van ondernemingen te inspireren en de weg te wijzen.

Link naar boek
Goed nieuws in kwade tijden

Bedrijven kennen niet alleen goede, maar ook kwade tijden. De besmettingszaak van Coca-Cola, de moordbandencrisis van Ford en Firestone, de geflopte beursgang van World Online, de kinderarbeidkwestie van IKEA: Ondernemingen komen negatief in het nieuws, al dan niet terecht. Crises zijn aan de orde van de dag.

In 'Goed nieuws in kwade tijden' betoogt Paul Stamsnijder dat een nieuwe periode is aangebroken: het transparantietijdperk. Wat zich binnen bedrijven afspeelt, wordt steeds zichtbaarder voor het grote publiek. Door Internet is de grens tussen in- en externe communicatie vervaagd, waardoor een incident sneller dan ooit tot een crisis escaleert. Niet het beeld dat wordt voorgespiegeld in campagnes maakt de reputatie van de onderneming, maar wie zij is en wat zij doet. Paul Stamsnijder adviseert hoe bedrijven moeten omgaan met hun communicatie in deze transparantie.

'Goed nieuws in kwade tijden' is een handboek voor de manager die liever niet door schade en schande wijs wil worden. Het boek biedt niet alleen inzicht in het fenomeen crisis, maar levert ook de praktische aanpak om zelf escalatie te voorkomen of te beperken. Aan de hand van vele actuele voorbeelden wordt aangetoond dat bedrijven zich alleen maar kunnen wapenen tegen de toegenomen transparantie door zelf transparant te zijn. Bedrijven kunnen geen geheimen meer bewaren of zaken anders voorstellen dan ze zijn.

Link naar boek
75 Checklisten voor de nieuwe manager

Als manager heeft u een breed palet aan taken en verantwoordelijkheden, variërend van het coachen en motiveren van uw medewerkers, tot het geven van presentaties en het maken van financiële rapportages. 

In '75 Checklisten voor de nieuwe manager' passeren de belangrijkste processen waarmee managers te maken krijgen de revue. De checklisten in dit boek helpen u te bekijken hoe iets nu ook alweer zat, hoe u een proces het best kunt doorlopen, welke zaken u precies nodig heeft of hoe u iets goed kunt aanpakken. Kortom: de checklisten in dit boek geven u de zekerheid dat u niets over het hoofd ziet, met name op de momenten dat u veel punten tegelijk moet overzien, te maken hebt met ingewikkelde procedures of in onbekende situaties belandt.

  • Een handig naslagwerk dat de lezer helpt controle over zijn werk te krijgen.
  • 75 checklisten die aansluiten bij de hedendaagse competenties van managers.
  • Inclusief checklisten over nieuwe thema's als social media, het nieuwe werken, invloed hebben en creatieve denktechnieken.

Aan dit boek hebben meerdere auteurs meegewerkt, elk met hun eigen expertise. Asha Kalijan heeft de meeste checklisten voor haar rekening genomen. Haar expertise ligt op het terrein van het begeleiden van leidinggevenden, zowel bij het verbeteren van de prestaties van hun bedrijf als hun persoonlijke prestaties. Verder hebben o.a. de volgende auteurs meegewerkt: Michel Hoetmer (verkoop en marketing), Rineke Rust & Marenthe de Bruijne (creativiteit), Femke Hogema (financiën) en Yolanda Buchel (loopbaanonderhoud).

Link naar boek