Instellingen

Reputatiegroep versterkt met Frits Hendrikx en Rik Rensen

De Reputatiegroep is versterkt met de komst van twee nieuwe partners. Rik Rensen en Frits Hendrikx zijn per 1 januari 2018 gestart bij het adviesbureau. Zij gaan zich richten op de ondersteuning van bestuurders, communicatiedirecties en -afdelingen op het snijvlak van reputatie, strategie en belangenbehartiging.

Rik Rensen (61) is (media)strateeg,-trainer en bestuursadviseur. In die functies adviseerde én trainde hij onder meer het management van organisaties als KPN, Cap Gemini, TU Delft, de Veiligheidsregio Utrecht, het voormalige V&D en laatstelijk het Centraal Bureau voor de Statistiek, waar hij de basis legde voor een nieuwe communicatiestrategie. Rik was een van de grondleggers van commerciële televisie in Nederland. Vanaf 1989 was Rik gedurende tien jaar de eerste hoofdredacteur van RTL Nieuws. Later werd hij binnen de directie van RTL Nederland medeverantwoordelijk voor de oprichting van de zakenzender RTLZ. Hij was ook hoofdredacteur van de actualiteitenrubriek NOVA en Radio Nederland Wereldomroep. Hij begon zijn loopbaan bij NRC Handelsblad als redacteur economie. Rik is medeauteur van het boek ‘De Stijl van de Leider’, over de stijl van leidinggeven van 26 Nederlandse topondernemers.

Rik Rensen vindt de overstap naar de Reputatiegroep nu zo interessant omdat de machtsverhoudingen in communicatieland in sneltreintempo aan het verschuiven zijn. Volgens hem speelt de geloofwaardigheid van de bestuurder en zijn organisatie in onze beeldsamenleving een steeds grotere rol. Steeds meer organisaties beseffen dat zij door slim te organiseren én te communiceren nu veel beter in contact kunnen komen met hun stakeholders. Rensen: ‘Dat is een immense verschuiving in de organisatie van de communicatie. Content is ‘king’ en veel bedrijven krijgen in de gaten dat zij op een goudmijn zitten die nog maar nauwelijks ontgonnen wordt.’

Frits Hendrikx (51) was hiervoor ruim 8 jaar managing partner van Het PR Bureau. Daarvoor werkte hij als adviseur pr/pa bij pensioenverzekeraar Zwitserleven en als senior consultant bij communicatie-adviesbureau Citigate First Financial. Hij begon zijn carrière in de media als eindredacteur bij het beleggersblad Beursplein 5, een uitgave van de Amsterdamse Effectenbeurs (Euronext). Hij heeft veel ervaring met issue- en crisismanagement, positionering en corporate en marketing PR. Frits werkte voor opdrachtgevers in de financiële en pensioenwereld, zakelijke dienstverlening en overheid. Hij studeerde politicologie aan de Rijksuniversiteit Leiden en journalistiek aan de Academie voor de Journalistiek in Tilburg.

‘Beeldvorming is super belangrijk geworden. Er wordt momenteel veel van bestuurders gevraagd. En zij vragen op hun beurt veel van de mensen en adviseurs om hen heen. Om tot een goede beeldvorming en goede reputatie te komen is een geïntegreerde aanpak nodig, waarbij de schotten tussen de verschillende communicatiedisciplines worden weggehaald. Het vraagt ook om een andere manier van denken. Eigenlijk zou het managen van de verwachtingen van stakeholders een vast punt op de agenda van iedere directie en raad van toezicht moeten zijn,’ aldus Frits Hendrikx.     

Terug naar overzicht